Ο Πέτρος Κλαμπάνης αναμιγνύει την Jazz, την Κλασική, Folk και World
Music και δημιουργεί ένα μεστό εκφραστικό μείγμα, στο άλμπουμ του Minor
Disput. Το δεύτερο CD του Έλληνα μπασίστα και συνθέτη κυκλοφόρησε στις 14
Απριλίου στις Η.Π.Α. μέσω της Inner Circle Music. Τον Μάιο θα
κυκλοφορήσει από την EMI/Universal στην Ελλάδα και μέσω της
Cristal Records στον υπόλοιπο κόσμο.
Ο Πέτρος Κλαμπάνης -τον οποίο το περιοδικό JazzTimes περιέγραψε σαν
έναν “έξοχο μπασίστα και συνθέτη”- μεγάλωσε στην Ελλάδα,
περιστοιχισμένος από την συμβολή της Μεσογειακής και Βαλκανικής
folk μουσικής. Συνέχισε τις σπουδές του στην κλασική και jazz
μουσική στην Αθήνα, το Άμστερνταμ και την Νέα Υόρκη πριν αναδυθεί στην
jazz σκηνή της Νέας Υόρκης. Εκεί έχει παίξει δίπλα σε
μερικούς από τους πιο φημισμένους jazz μουσικούς της πόλης, όπως τον
σαξοφωνίστα Greg Osby, τον πιανίστα Jean-Michel Pilc, και τους ντράμερ
Antonio Sanchez και Ari Hoenig.
Όλες αυτές οι επιρροές συνδυάζονται με αναπάντεχους τρόπους στο
Minor Dispute, την δεύτερη κυκλοφορία του μπασίστα και συνθέτη για το
label του Greg Osby, Inner Circle Music. Ο Κλαμπάνης
εμπλουτίζει τις τολμηρές συνθέσεις του για το jazz κουαρτέτο με τις
μελωδικές του ενορχηστρώσεις για το κουαρτέτο εγχόρδων. Το αποτέλεσμα
είναι μια πραγματικά πολυπολιτισμική συγχώνευση των
επιρροών, που έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας πολύ προσωπικής
φωνής.
“Η βασική πηγή έμπνευσης για την μουσική του Minor Dispute,” γράφει ο
Κλαμπάνης στις σημειώσεις του δίσκου, “ήταν πως αποδεχόμαστε και
εκφράζουμε τις φωτεινές και σκοτεινές πτυχές των
χαρακτήρων μας κατά τη διαδικασία του να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.
Το Minor Dispute είναι ουσιαστικά μια μελέτη σχετική με την
ειλικρίνεια”.
Το άλμπουμ ξεκινάει με το εύθραυστο και μυστηριώδες ομώνυμο track,
που έγραψε μετά από μία κυριολεκτική "Minor Dispute” (ήσσονος σημασίας
διαφωνία) μεταξύ του Κλαμπάνη και της φίλης του.
"Γενικότερα", λέει, "η μελωδία περιγράφει τις διαφωνίες που έχουμε
με τον εαυτό μας και τους ανθρώπους γύρω μας, όταν μας ζητηθεί να
είμαστε ειλικρινείς σχετικά με κάτι." Το δεύτερο κομμάτι του
Minor Dispute είναι το εκλεκτικό και πολύμορφο “Monkey Business”, το
οποίο, όπως εξηγεί ο συνθέτης "περιγράφει τις σκέψεις μας όταν δεν
είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι και το μυαλό μας πηγαίνει από
τη μία σκέψη στην άλλη, όπως μια μαϊμού πηδάει από δέντρο σε
δέντρο."
Το “Lily’s Promenade” απεικονίζει το περίπατο ενός μικρού κοριτσιού
μέσα στο δάσος με κινηματογραφικά χρώματα, μια πιο εκλεπτυσμένη αφήγηση
εκ νέου, της “Κοκκινοσκουφίτσας” σε μουσική μορφή. Το
τεταμένο, ξέφρενο "Ferry Frenzy”, εν τω μεταξύ, κέρδισε την
σπουδαιότητα του με δύσκολο τρόπο, αφού γράφτηκε ενώ ο Κλαμπάνης
οδηγούσε με ταχύτητα τη μηχανή του προκειμένου να προλάβει
το πλοίο για κάποιο νησί και να μην περιμένει το επόμενο, δύο ή
τρεις ημέρες αργότερα. “Ήταν μια αρκετά αγχωτική εμπειρία" ανακαλεί στη
μνήμη του ο Κλαμπάνης με συγκρατημένο τρόπο.
Το “March of the Sad Ones” του Gilad Hekselman εμφανίστηκε για πρώτη
φορά στο άλμπουμ του 2013 του κιθαρίστα This Just In, όπου το έπιασε το
αυτί του Κλαμπάνη και τον ενέπνευσε να
αναμορφώσει το τραγούδι με ένα ορχηστρικό τρόπο. Το απίστευτα όμορφο
“Luiza” του Jobim είναι ένα από τα αγαπημένα του μπασίστα από το
δημοφιλή ρεπερτόριο του θρυλικού Βραζιλιάνου συνθέτη, ενώ το
"Θαλασσάκι" είναι ένα πολύ γνωστό ελληνικό παραδοσιακό κομμάτι που
θυμάται από την παιδική του ηλικία. Ο Κλαμπάνης έχει στο παρελθόν
ενορχηστρώσει το συγκεκριμένο κομμάτι για την Κρατική
Ορχήστρα Αθηνών, με την οποία συνεργάστηκε το Δεκέμβριο του 2013.
“Είναι ένα παραδοσιακό τραγούδι που όλοι στην Ελλάδα γνωρίζουν και
μεγαλώνουν με αυτό. Είναι ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια και πάντα
ήθελα να το ενορχηστρώσω για την μπάντα μου. Επίσης, έχει
να κάνει με την ειλικρίνεια. Είναι μέρος του εαυτού μου", λέει ο
Κλαμπάνης για το Θαλασσάκι.
Το Minor Dispute παρουσιάζει μια μπάντα που εντυπωσιάζει από την
διεθνούς εμβέλειας προέλευση της: ο κιθαρίστας Gilad Hekselman κατάγεται
από το Ισραήλ και ο πιανίστας Jean-Michel Pilc από τη
Γαλλία, και ενώ ο drummer και κρουστός John Hadfield γεννήθηκε στην
Αμερική και οι σπουδές του περιλαμβάνουν τα πάντα, από την Ινδονησία και
την Ινδία έως το rock και την electronica.
Επιπλέον, ο δίσκος περιλαμβάνει guest εμφανίσεις από τον πολωνικής
καταγωγής κρουστό Bodek Janke και τoν καινοτόμο οργανοπαίχτη του
σαντουριού, Max ZT.
Γεννημένος στη Ζάκυνθο, ο Κλαμπάνης εγκατέλειψε το Πολυτεχνείο των
Αθηνών για να ακολουθήσει το πάθος του για τη μουσική, και το 2005
άρχισε τις σπουδές κοντραμπάσου στο Κονσαρβατόριο του
Άμστερνταμ. Το 2008, ολοκλήρωσε τις επίσημες σπουδές του στο Aaron
Copland School of Music στη Νέα Υόρκη, και σύντομα άρχισε να
συνεργάζεται με μερικούς από τους πιο φημισμένους jazz μουσικούς
της πόλης. Εκτός από την εκτεταμένη λίστα των εμφανίσεων του σε
τοπικό επίπεδο, που συμπεριλαμβάνει τους ιστορικούς χώρους του Carnegie
Hall και του Lincoln Center, έχει εμφανιστεί στα διεθνούς
φήμης North Sea Jazz Festival (Ολλανδία) και Palatia Jazz Festival
(Γερμανία).
Η σχέση του Κλαμπάνη με τον Greg Osby οδήγησε στην κυκλοφορία του
πρώτου άλμπουμ του, Contextual, στο label του σαξοφωνίστα, Inner Circle
Music. Το άλμπουμ είχε επαινέσει ο καταξιωμένος μπασίστας
Arild Andersen ως εξής: "ένα από τα πιο συναρπαστικά έργα που έχω
ακούσει από έναν μπασίστα εδώ και αρκετά χρόνια". Ο Κλαμπάνης έχει λάβει
ανάλογους επαίνους για το παίξιμό του και την
συνθετική του δεινότητα. Ο συνάδελφος μπασίστας Drew Gress
επισημαίνει "την επιθετική μελωδικότητα του, την ομορφιά του ήχου του
και την μοναδικά προσωπική ενορχηστρωτική του ματιά". Το 2012, ο
Κλαμπάνης κλήθηκε από την Liepaja Symphony Orchestra για μια σειρά
συναυλιών στη Λετονία. Επίσης, ως περιζήτητος εκπαιδευτικός, ο Κλαμπάνης
έχει δώσει σεμινάρια διεθνώς και έχει εκτελέσει
καθήκοντα έκτακτου λέκτορα στο Oberlin Conservatory στο Οχάιο και
την Ιόνιο Μουσική Ακαδημία στην Ελλάδα.